ﻓﺮق ﺗﻮپ ﻓﻮﺗﺒﺎل و ﻓﻮﺗﺴﺎل : 5 تفاوت که باید بدانید

ﻓﺮق ﺗﻮپ ﻓﻮﺗﺒﺎل و ﻓﻮﺗﺴﺎل : 5 تفاوت که باید بدانید

13 شهریور 1403

زمان مطالعه

ﻓﺮق ﺗﻮپ ﻓﻮﺗﺒﺎل و ﻓﻮﺗﺴﺎل : 5 تفاوت که باید بدانید

تفاوت توپ فوتبال و فوتسال از نظر اندازه، وزن، پرش، مواد و دوام است که متناسب با هر رشته ورزشی طراحی می شود و هنگام بازی مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه بیشتر در مورد فرق توپ فوتسال و فوتبال توضیح می‌دهیم.

تفاوت توپ فوتبال و فوتسال از نظر سایز

بارزترین تفاوت بین این دو توپ در اندازه آنهاست. توپ‌های فوتبال بزرگ‌تر هستند. یک توپ فوتبال رسمی محیطی بین 68 تا 70 سانتی‌متر (27 تا 28 اینچ) دارد. در مقابل، توپ‌های فوتسال کوچک‌تر و فشرده‌تر هستند. یک توپ فوتسال رسمی محیطی بین 62 تا 64 سانتی‌متر (24.4-25.2 اینچ) دارد.

محیط

نوع توپ

27-28 اینچ/ 70-68 سانتی متر

توپ فوتبال رسمی (سایز 5)

25-26 اینچ/ 66-63.5 سانتی متر

توپ فوتسال رسمی (سایز 4)

اندازه توپ، نقش مهمی در پویایی و استراتژی دو بازی دارد. اگر قصد فوتبال بازی کردن در زمین چمن طبیعی و یا بازی فوتسال در سالن ورزشی دارید، ابعاد توپ خود را به خوبی بررسی کنید و بهترین گزینه را متناسب با بازی خود انتخاب نمایید.


خرید توپ فوتسال

خرید توپ فوتبال


فرق توپ فوتسال و فوتبال از نظر وزن

اختلاف وزن در کنترل توپ بسیار تاثیرگذار است. توپ‌های فوتسال علاوه بر کوچک‌تر بودن، کمی هم سنگین‌تر از توپ‌های فوتبال هستند. وزن اضافه شده توپ فوتسال علیرغم اندازه کوچکتر، امکان کنترل بهتر و پاسکاری دقیق تر را فراهم می کند. توپ‌های فوتبال سبک‌تر هستند و ممکن است یک فوتبالیست برای حفظ کنترل توپ به مهارت و قدرت بیشتری نیاز داشته باشد، مخصوصاً در سطوح سخت‌تر.

وزن

نوع توپ

450 - 410 گرم

توپ فوتبال سایز 5

440 – 400 گرم

توپ فوتسال سایز 4

از آنجایی که توپ فوتسال در فضای سربسته استفاده می‌شود، طوری طراحی شده است که ارتفاع پرتاب کمتری دارد و بازیکن هنگام ضربه زدن به آن احساس سنگینی می کند. همچنین توپ فوتسال متراکم تر است، زیرا اندازه کوچکی دارد و نسبت به آن وزن بیشتری دارد. از طرف دیگر، شوت کردن یک توپ فوتبال معمولی راحت تر است. به همین دلیل برخی از افراد فکر می کنند که توپ فوتبال چون بزرگتر است باید وزن بیشتری داشته باشد.

تفاوت توپ فوتبال و فوتسال از نظر پرواز

فرق توپ فوتبال و فوتسال

تفاوت توپ فوتبال و فوتسال از نظر ارتفاع پرتاب هم قابل توجه است. دینامیک پرواز توپ فوتسال در مقابل توپ فوتبال متفاوت است. توپ‌های فوتسال طوری طراحی شده‌اند که در مقایسه با توپ‌های فوتبال پرش کمتری دارند. این کاهش پرش به علت سالن ورزشی و فضای محدود یک زمین فوتسال است. ارتفاع پرش کمتر به بازیکنان کمک می کند تا توپ را نزدیکتر به زمین نگه دارند و دریبل زدن، پاس دادن و کنترل آن را آسان تر انجام دهند. توپ های فوتبال با میزان جهش بالاترشان برای پاس های طولانی تر و شوت هایی که اغلب در بازی فوتبال فضای باز دیده می شوند، مناسب ترند.

تفاوت توپ فوتبال و فوتسال از نظر جنس

هر دو توپ  از مواد با کیفیت بالا ساخته می شوند، اما فرق توپ فوتسال و فوتبال از نظر جنس قابل صرف نظر کردن نیست. توپ های فوتبال معمولا دارای یک پوشش بیرونی از چرم یا مواد مصنوعی با بوتیل داخلی برای حفظ هوا هستند. از سوی دیگر، توپ‌های فوتسال با لایه بیرونی نرم‌تری ساخته می‌شوند که اغلب از چرم مصنوعی یا مواد میکروفیبر خاصی هستند. داخل توپ های فوتسال حاوی فوم یا پنبه است که باعث می‌شود هوا کمتری درون آنها باشد. استفاده از مواد اولیه متفاوت در ساخت توپ ها باعث می شود که کنترل توپ های فوتسال راحت تر باشد و در هنگام برخورد به بازیکنان، آنها کمتر آسیب ببینند.

تفاوت توپ فوتبال و فوتسال از نظر دوام

دوام توپ فوتبال و فوتسال برای زمین‌های بازی مختلف، متفاوت است. توپ‌های فوتسال برای مقاومت در برابر سختی‌های بازی روی سطوح سخت داخل سالن ساخته شده‌اند. آنها به گونه ای طراحی شده اند که دوام بیشتری نسبت به توپ های فوتبال داشته باشند که عمدتاً روی چمن یا سطوح نرم تر در فضای باز استفاده می شوند. ساختار ناهموار توپ‌های فوتسال تضمین می‌کند که می‌توانند ضربه‌های بی‌شماری را در زمین‌های سخت، بدون آسیب قابل‌توجهی تحمل کنند، در حالی که توپ‌های فوتبال در هنگام استفاده در داخل سالن ورزشی مستعد ساییدگی و پارگی هستند.

جمع بندی

فوتبال معمولاً به عنوان یک بازی در فضای باز در زمین‌های بزرگ بازی می‌شود، در حالی که فوتسال نوعی فوتبال است که در داخل سالن ورزشی در زمین‌های بسیار کوچک‌تر بازی می‌شود. اندازه زمین کوچکتر تضمین می کند که یک بازی فوتسال سریعتر و فشرده تر است و فرصت بیشتری برای گلزنی دارد. تفاوت توپ فوتبال و فوتسال از جنبه‌های مختلف قابل توجه است که در این مقاله آنها را توضیح دادیم.

فرید اسپرت  faridsport.ir

پل‌های ارتباطی