کفش والیبال چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

کفش والیبال چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

21 خرداد 1403

زمان مطالعه

کفش والیبال چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

کفش والیبال

کفش والیبال یکی از تجهیزات مهمی است که عملکرد شما را در زمین بهبود می دهد. این دسته از کفش ها از پاهای شما پشتیبانی خوبی می کنند و احتمال آسیب را کاهش می دهند. کفش های والیبال به ورزشکاران کمک می کند تا به حرکات خود اعتماد داشته باشند و روی بازی متمرکز بمانند.

در این مقاله نگاهی به ویژگی هایی که یک کفش والیبال باید داشته باشد، می اندازیم. مطالعه این مقاله به شما کمک کند کفش مناسب خود را برای ورزش والیبال انتخاب کنید. در واقع، والیبال یکی از بازی های محبوب و رایج برای دختران و پسران است. به دلیل تحرک و بالا و پایین پریدن های بسیار بالای این ورزش، برای انجام این بازی به بهترین کفش نیاز دارید. سه کفش ورزشی توصیه شده برای بازی والیبال وجود دارد، این سه کفش عبارتند از میزانو و Asics و نایک. این سه مارک تجاری، مارک های کاملا معتبری هستند. دانستن برخی ویژگی های کلیدی می تواند به شما کمک کند بهترین کفش ها را برای خود انتخاب کنید. در اینجا چهار ویژگی اصلی وجود دارد که باید هنگام خرید کفش به خاطر بسپارید را بررسی می کنیم.

کفش والیبال - شهرکفش

کاربرد کفش های والیبال

در حالی که کفش های والیبال از نظر طراحی شبیه کفش های کتونی معمولی هستند، اما پشتیبانی و چسبندگی بسیار بیشتری را ارائه می دهند. داشتن یک جفت کفش والیبال خوب بسیار مهم است چون می تواند از آسیب دیدگی جلوگیری کند و بازی را ساده تر کند.

اکثر کفش های والیبال از کفی لاستیکی چسبنده ساخته می شوند که کشش اضافی را فراهم می کند. به همین خاطر از سر خردن کفش و آسیب به مچ پا جلوگیری می کند. برخلاف کفش های بسکتبال، کفش های والیبال به جای خرکات عمودی، روی حرکات جانبی تمرکز می کنند. زیره میانی کفش نیز دارای لایه سازی های اضافی در کف است زیرا والیباست ها در بیشتر اوقات روی پای خود می مانند و روی پای خود فرود می آیند. این محافظت اضافی به حرکات سریع در زمین کمک می کند و به والیبالیست ها اجازه می دهد تا به موقع به توپ برسند.

 

مواردی  که باید هنگام خرید کفش والیبال در نظر بگیرید

هنگام خرید کفش والیبال باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • از کفش ها برای چه استفاده می کنید؟
  • در چه پست و موقعیتی بازی می کنید؟
  • آیا مدل ساق بلند میپسنید یا ساق کوتاه؟
  • چقدر باید برای خرید کفش والیبال هسزینه کنید؟
  • آیا برند یا رنگ مورد علاقه ای دارید؟
  • پایداری و چسبندگی چقدر برای شما مهم است؟

خرید کفش والیبال -شهر کفش

کفش والیبال چه ویژگی خاصی دارد؟

کفش والیبال به طور خارق العاده ای مخصوص ورزش والیبال ساخته شده است. این دسته از کفش ها می توانند عملکرد را بهبود ببخشند و از آسیب پا جلوگیری کنند.

لاستیک چسبنده

این نوع لاستیک ها در کفش های والیبال استفاده می شوند. بسیار محکم هستند و اغلب دویدن روی زمین بدون لغزش و لیز خوردن را امکان پذیر می کند. لاستیک چسبنده صمغی نوعی لاستیک نرم و انعطاف پذیر است که انعطاف پذیری بالایی را ارائه می دهند و کشش لازم برای پرش‌ها، توقف کردن ها، حرکت کردن ها را فراهم می کند.

کفی میانی

تمام هدف کفی یا زیره میانی در یک کفش والیبال حمایت از پا است. از آنجایی که یک والیبالیست بیشتر وقت خود را روی پای خود می گذارند، کفی میانی کفش باید به اندازه کافی قوی باشد که شوک را جذب کند و در عین حال انعطاف پذیری داشته باشد.

کفش های والیبال با استفاده از فوم، مخلوط فوم-ژل، یا زیرسازی های مخصوص، از موضع بازیکنان حمایت می کنند. به همین دلیل بازیکنان می توانند به سرعت و بدون خستگی حرکت کنند.

رویه ها

حرکت پا گرما تولید می کند. گرما باعث ایجاد عرق و رطوبت می شود. برای خشک نگه داشتن پاها و عدم لیز خوردن در کفش، به کفشی نیاز دارید که اجازه تهویه هوا را بدهد. قسمت بالایی کفش های والیبال معمولاً از نایلون یا مش تشکیل شده اند. این ماده باعث جریان هوا، حفظ رطوبت و خنک‌تر شدن پا می‌شود. پاهای سرد و خشک عملکرد بهتری دارند.

کوشن کفش والیبال

انتخاب کفش والیبال با سیستم کوشن کافی ضروری است. با پرش و ضربه در هنگام بازی پاهای شما ورم می کند. این باعث می شود کفش های شما تنگ به نظر برسند. سیستمکوشن داخلی به طور کلی یک قالب ژل است. مانند بقیه کفش ها، سیستم کوشن با این هدف طراحی شده است که به کفش شما اجازه می دهد ضربه را جذب کند و همزما از حرکات سریع حین بازی پشتیبانی کند. بدون کوشن، احتمال آسیب دیدگی در طول بازی بیشتر می شود.

مناسب بودن

یک کفش والیبال باید به خوبی پای شما را پوشش دهد. همانند سایر کفش های ورزشی، کفش نباید اجازه دهد پای شما حرکت کند. با پرش های پشت سر هم طولی نمی کشد که پاشنه ها و کناره های پای شما دچار تاول شود.

خواندن

دوام و پایداری 

پایداری در والیبال کلیدی است زیرا بازیکنان دائماً در همه جهات حرکت می کنند. داشتن یک پشتیبانی عالی از مچ پا به تقویت اعتماد به نفس برای بازی در سطح بالاتر کمک می کند. شما هرگز از موقعیت دقیق توپ در زمین اطلاع ندارید بنابراین ویژگی اصلی کفش های والیبال باید انعطاف پذیری باشد، به این معنی که با پوشیدن کفش، بتوانید به راحتی پای خود را به تمام جهات ممکن مانند راست، چپ، بالا، پایین، جلو و عقب حرکت دهید . شما باید همیشه آماده ضربه زدن به توپ باشید. این دلیل اصلی است که شما نباید برای بازی به دنبال یک کفش معمولی بروید. یک کفش معمولی ممکن است برای حرکت رو به جلو خوب باشد اما اگر بخواهید در حالی که آن کفش ها را پوشیده اید، به یک طرف حرکت کنید، درد مچ پا در شما ایجاد می شود. اما این بدان معنا نیست که کفش های استاندارد و مارک دار می توانند 100٪ از شما در برابر آسیب مچ پا محافظت کنند ولی به هرحال بازی با کفش های استاندارد باعث کاهش گرفتگی مچ پا در طول بازی است.

کفش والیبال

 

بالشتک سازی در کفش والیبال

این مورد هنگام جستجوی و انتخاب کفش جدید بسیار مهم است. پای یک بازیکن باید در کفش احساس خوبی داشته باشد و بازیکن احساس درد در ناحیه پا نداشته باشد. در طول بازی، کفش های شما واقعاً نقش بسزایی دارند. اگر هر روز والیبال بازی می کنید یا در مسابقات طولانی مدت شرکت می کنید، باید کفشی راحت بپوشید. اگر اینطور نباشد، پاهای شما زود خسته می شوند و این باعث می شود خیلی زودتر از پایان بازی، خود را خسته کنید و با پاهای خسته و دردناک هم نمی توان خیلی خوب بازی کرد.

کفش والیبال

 

قابلیت تنفس و گردش هوا در کفش سالنی

این عامل تعیین می کند که کفش در طول بازی چقدر می تواند پای بازیکن را خنک و خشک نگه دارد. برخی از طراحان کفش های والیبال، مش یا دریچه هایی را برای عبور جریان هوا در کفش قرار می دهند. یک ماده خوب برای تنفس در کفش، پلی استر با تکنولوژی بالا است. در واقع بهترین کفش های والیبال به شکلی هستند که در حین بازی والیبال که پاهای شما بیش از حد تعریق می کند، پای شما را سرد و خشک نگه می دارد. در واقع مواد کفش مارک دار و دریچه های آن باعث می شود که در هنگام بازی، هوا به راحتی در کفش جریان پیدا کند. این نوع کفش ها به شما کمک می کند تا رطوبت پا خشک شده تا بتوانید عملکرد بهتری داشته باشید و صد در صد بازدهی خود را در بازی ارائه بدهید.

 وزن کفش والیبال

بازیکنان والیبال همیشه در حرکت هستند. کفش های سنگین می توانند سرعت را پایین بیاورند. کفش در عین حالی که از دوام کافی برخوردار است باید سبک باشد تا حرکات بایکنان، سریع انجام شود. برندهای معروف سازنده کفش والیبال، با ساخت کفش های سبک و بادوام واقعاً دست به کار بزرگی زده اند. یک والیبالیست هرگز نمی خواهد کفش های سنگینی را بپوشد که در حین پریدن یا دویدن، ورزشکار را به پایین بکشد و برای کار او مشکل ایجاد کند. کفش باید مانند پر باشد که به سرعت به هر حرکت شما پاسخ دهد. این مهمترین دلیل سبك بودن كفشهای والیبال است.

می توانید نکات ذکر شده را برای انتخاب بهترین کفش های والیبال برای خود در نظر بگیرید. اما برای اینکه اطلاعات کاملی برای انتخاب کفش والیبال ارائه داده باشیم باید مطالب بیشتری به شما بگوییم. نکات ذکر شده در بالا از ورزشکاری به ورشکار دیگر متفاوت خواهد بود و هر فردی متناسب با ویژگی های بدنی خود به دنبال کفشی خواهد بود که یکی از چهار ویژگی گفته شده در بالا را بیشتر داشته باشد. ضمنا مارک های مختلف کفش والیبال هم با هم متنفاوتند. به عنوان مثال بعضی از مارک ها بر وزن سبک و دوام کفش تمرکز بیشتری داشته اند، در حالی که مارک های دیگر بر تنفس و بالشتک کفش تمرکز دارند.

اگر فکر می کنید بالشتک سازی و ثبات برای شما مهمتر است، باید از مارک های ASICS استفاده کنید، زیرا آنها بیشتر بر روی ویژگی بالشتک سازی و ثبات تمرکز دارند. اما اگر کفش های سبک و تنفس می خواهید، باید از کفش های با برند میزونو اسنفاده کنید.

همانطور که می دانید کفش های والیبال باید سبک باشند اما وزن این نوع کفش ها باید چقدر باشد؟ والیبال هم در دختران و هم در پسران محبوب است. بنابراین وزن کفش های والیبال زنانه بین 9.2 تا 11.0 اونس و کفش والیبال آقایان بین 11.2 تا 15.0 اونس است. اما وزن کفش ها واقعاً به مدل، اندازه، سبک و سازنده آن بستگی دارد.

قیمت کفش والیبال - شهر کفش شهرک امید

انواع کفش والیبال

سه نوع مختلف کفش والیبال وجود دارد که حرکات خاصی را برای موقعیت های مختلف زمین در اولویت قرار می دهند:

خواندن

کفش والیبال All Round

این نوع کفش ها برای تمام مناطق زمین والیبال مناسب هستند. آنها به جای حرکات خاص بر ثبات و راحتی تمرکز می کنند تا بازی را برای همه افراد لذت بخش کنند. برندهای زیادی کفش های والیبال All Round را تولید نمی کنند، بنابراین گزینه های رنگی زیادی وجود ندارد.

کفش های والیبال موقعیت دفاعی

بازیکنان والیبال خط دفاعی به طور مداوم شیرجه می زنند، حرکت می کنند و کفش های خود را در حالای که تلاش می کنند به توپ برسند، تحت کشش قرار می دهند. این دست از کفش ها برای بازیکنان خط دفاعی طراحی شده اند بنابراین روی دوام و ماندگاری تمرکز دارند. پد اضافی از پارگی کفش بعد از استفاده های سنگین جلوگیری می کند. مواد خاص به کار رفته جذب شوک را تقویت می کند و از صدمات ناشی از فرود آمدن جلوگیری می کند.

کفش والیبال موقعیت حمله

کفش های والیبال ساخته شده برای موقعیت حمله برای محافظت از پا در هنگام پرش و فرود طراحی شده اند. اکثر این نوع کفش ها دارای مواد ژله ای در جلو و پشت کفش هستند.

بهترین مدل های کفش والیبال

*اسیکس ASICS

*ادیداس ADIDAS

*نایک NIKE

*میزانو MIZUNO

چه چیزی کفش سالنی را اصطلاحاً کفش والیبال می کند؟

این ماده لاستیکی موجود در کفش است که کشش را فراهم می کند. کفش های والیبال طوری طراحی شده اند که بازیکنان بتوانند به سرعت کس العمل مناسب را داشته باشند. همچنین در این کفش ها چند بالشتک اضافی در قسمت جلویی قرار دارد تا بتواند به راحتی برای پرش و فرود مداوم به ورزشکار کمک کند.

چرا بعضی از کفش های والیبال گران تر از بقیه هستند؟

این هزینه به دلیل تکنولوژی به کار رفته در کفش و نوع تولید متفاوت آن ها است. کفش های گران قیمت از تکنولوژی پیشرفته برای طراحی کفش های والیبال استفاده می کنند. برای طراحی این این کفش های گران قیمت، واقعاً به خوبی تحقیق صورت گرفته است و به طور عملی ثابت شده که بهترین نوع کفش بوده و مناسب بازیکنان سرسخت و پرتلاش هستند. فقط به دلیل ویژگی هایی که این کفش های گران قیمت دارند، سطح قیمت آن ها متفاوت است.

در اینجا در مورد بسیاری از نکات بحث شد تا بتوانید بهترین کفش ها را برای خود انتخاب کنید. نکته مهمی که وجود دارد این است که هرگز با راحتی خود مصالحه نکنید زیرا فقط در شرایطی که راحتی کافی داشته باشید، می توانید روی بازی خود تمرکز کنید. کفش های مارک دار یا کفش های گران قیمت، کاملا علمی طراحی شده اند تا والیبالیست بتواند به راحتی بازی کند و بهترین نتیجه را برای برنده شدن در مسابقه کسب کند. بسیاری از بازیکنان والیبال، کفش معمولی می پوشند و با این کار به پا و کمر خود آسیب می رسانند. با پوشیدن کفش های متناسب و اصولی و گران قیمت، راحتی در حین بازی و سلامتی بعد از اتمام بازی را برای خود به ارمغان بیاورید چرا که برای حرفه ای شدن، سرمایه گذاری لازم است بنابراین با انتخاب بهترین کفش های والیبال، از بازی خود لذت ببرید.

کفش والیبال

کفش های سالنی چگونه طراحی شده اند؟

طراحی کفش های والیبال از سایر کفش های دویدن و بسکتبال متفاوت است. این مسأله به دلیل حرکت مداوم بازیکنان والیبال به صورت عرضی و عمودی است. سه قسمت مهم در کفش والیبال وجود دارد: کف لاستیکی، کف میانی و قسمت فوقانی. یک کفش خوب دارای نوعی کفی است که احتمال وارد شدن آسیب به مچ پا را کاهش می دهد. کف میانی از قوزک پا پشتیبانی می کند و برای حرکات سریع و پرش های بازیکنان والیبال در طول یک بازی یا تمرین، ضروری است. زیره میانی، گاهی اوقات می تواند از مواد کف، ژل یا بالشتک های هوا تشکیل شود که یک تکیه گاه انعطاف پذیر و در عین حال محکم ایجاد می کند. قسمت فوقانی کفش از مواد نایلونی یا مش درست شده است. این سبک بسیار سبک و دارای تنفس، برای کمک به کاهش رطوبت و خنک نگه داشتن پا طراحی شده است.

کفش های والیبال چقدر دوام می آورند؟

سایش کفش های والیبال به میزان استفاده یک بازیکن از آن بستگی دارد. یک کفش استاندارد والیبال اگر در طول یک فصل کامل، پنج یا شش روز در هفته پوشیده شود، یک سال دوام می آورد. علائم متداول سایش و از بین رفتن کیفیت کفش این است که حمایت از مچ پا شروع به ضعیف شدن می کند و کشش کف کفش کم می شود و باعث می شود بازیکنان بیشتر به زمین بیفتند.

کفش والیبال

راهنمایی انتخاب بهترین کفش والیبال

فروشگاه ورزشی فرید

پل‌های ارتباطی