چگونه سایز صحیح و مدل مناسب اسکیت انتخاب کنیم؟

چگونه سایز صحیح و مدل مناسب اسکیت انتخاب کنیم؟

18 خرداد 1403

زمان مطالعه

چگونه سایز صحیح و مدل مناسب اسکیت اینلاین انتخاب کنیم؟

آیا قصد خرید اسکیت های اینلاین جدیدی دارید، اما مطمئن نیستید چه سایز و مدلی انتخاب کنید؟ ما این راهنمایی دقیق را برای شما آماده کرده ایم تا به شما در خرید اسکیت مناسب کمک کند.

در اسکیت پایه یا مقدماتی دو مدل اسکیت وجود دارد: 

  1. Soft (نرم)
  2. Hard (سخت)

انواع اسکیت

تفاوت اسکیت هارد و سافت

منظور از سافت و هارد بودن یک اسکیت جنس و سختی بدنه است.

اسکیت سافت به اسکیتی گفته می شود که دارای بدنه نرم و شبیه کفش های کتانی است که معمولا از پارچه و فوم ساخته می شوند که تقریبا منسوخ شده اند.

اسکیت هارد نیز به اسکیتی گفته می شود که دارای بدنه سخت است که معمولا از پلاستیک فشرده و یا کربن ساخته می شود.

انتخاب اسکیت مناسب بسیار حائز اهمیت بوده و انتخاب اشتباه می تواند منجر به آسیب یا عدم انجام حرکات اسکیت در همان مراحل ابتدایی شود.

اولین نکته در خرید اسکیت مناسب وزن، شکل اندام و فیزیک جسمانی نوآموز است. بهتر است کودکان زیر 6 سال و افراد با پاهای پرانتزی و x مانند، از اسکیت های هارد استفاده کنند. همچنین توصیه می کنیم افراد با وزن بیشتر و کسانی که از لحاظ جسمانی ضعیف اند و یا اندامی از بدنشان دچار مشکل است، از اسکیت های هارد استفاده کنند.

اسکیت های سافت یا نرم تنها به افرادی که وزن کمتر و همچنین فیزیک قوی دارند، توصیه می شود.

اجزای اسکیت

  • بوت یا کفش اسکیت
  • ساق یا کاف
  • چفت ها
  • تیغه یا فریم
  • چرخ ها
  • بلبرینگ
  • ترمز

معیارهایی که قبل از خرید اسکیت اینلاین باید در نظر بگیرید:

اسکیت اینلاین در چند سال اخیر به یک محبوبیت تبدیل شده است. با این حال، قبل از خرید اسکیت های جدید، باید به نحوه استفاده از آن ها فکر کنید. اسکیت های اینلاین بهترین انتخاب برای ورزش کردن، چه به صورت تفریحی و یا حرفه ای هستند. اسکیت های اینلاین برای تعداد زیادی از فعالیت ها مناسب هستند و این فقط به شما بستگی دارد که یکی را انتخاب کنید.

هنگام انتخاب اسکیت های اینلاین موارد زیر را در نظر می گیریم:

  • نوع اسکیت (اینلاین، فیتنس، اگرسیو و …)
  • نوع بوت (هارد و سافت)
  • اندازه و سختی چرخ (82A , 78mm و …)
  • سایز کفش (۳۶ ، ۳۷ ، ۳۸ و …)
  • نسبت کلی قیمت به کیفیت
  • طول فریم، جنس و سایر پارامترها

چه نوع اسکیت اینلاینی مناسب انتخاب کنیم؟

همه چیز به این بستگی دارد که آیا شما یک اسکیت باز با تجربه هستید و می دانید از چه نوع اسکیت هایی بیشتر لذت می برید یا مبتدی هستید و هنوز سبک مشخصی ندارید. همچنین مهم است زمینی (سطحی) که اغلب روی آن اسکیت می کنید را در نظر بگیرید. با در نظر گرفتن این الزامات، می توانید نوع اسکیت های جدید خود را انتخاب کنید.

اسکیت اینلاین فیتنس

این اسکیت ها بیشرین استفاده را دارند. اسکیت های اینلاین فیتنس برای اسکیت تناسب اندام و تفریحی طراحی شده اند. کنترل آن ها آسان است، همچنین راحت هستند و تهویه کفش مناسب است.

اسکیت اینلاین فیتنس

fitness inline skates

اسکیت اینلاین اگرسیو

این نوع اسکیت ها عمدتاً توسط اسکیت بازانی که دوست دارند ترفندهایی را اجرا کنند، استفاده می شود. این اسکیت ها برای اسکیت خیابانی، پارک های اسکیت یا اسکیت کردن روی موانع طراحی شده اند. اسکیت های اینلاین اگرسیو به راحتی قابل کنترل هستند و دارای چندین ویژگی ایمنی هستند، آن ها به گونه ای طراحی شده اند که در هنگام پرش، فرود یا سراشیبی بار شدید را تحمل کنند. اکثر اسکیت های اینلاین اگرسیو با UFS (Universal Frame System) سازگار هستند (سیستم فریم جهانی) که به شما این امکان را می دهد که قطعات را از تولیدکنندگان دیگر خریداری کنید.

اسکیت اینلاین اگرسیو

aggresive skates

اسکیت اینلاین سرعت (مسابقه) speed

اسکیت های اینلاین متمرکز بر عملکرد، برای مسابقه و تمرینات فشرده مناسب هستند. آن ها برای استفاده مکرر و وزن بالاتر طراحی شده اند. اسکیت های اینلاین سرعت اغلب با یک فریم بلند عرضه می شوند که این کفش ها تا مچ پا بوده و ممکن است تا ۵ چرخ داشته باشد. این اسکیت ها معمولاً برای اسکیت بازان باتجربه و حرفه ای مناسب هستند.

اسکیت سرعت

speed skates

اسکیت اینلاین اسلالوم یا فری استایل

این اسکیت ها معمولاً دارای چرخ های کوچک تری هستند که نزدیک به هم قرار گرفته اند. این اسکیت ها برای اسکیت اسلالوم ایده آل هستند. اسکیت های اینلاین اسلالوم برای اسکیت بازان متوسط و پیشرفته ای که قصد دارند روی سطوح (زمین های) با کیفیت اسکیت کنند، مناسب هستند.

اسکیت اسلالوم

freestyle skates

اسکیت های اینلاین کودکان

مزیت بزرگ برخی از انواع اسکیت های کودکان اندازه قابل تنظیم آن ها (سایز متغییر) است که راحتی اسکیت بازان خردسال را تضمین می کند.هنگام انتخاب فریم، نوع بلبرینگ و اندازه چرخ بهتر است که شدت و سبک احتمالی اسکیت کودک را در نظر بگیرید.

اسکیت کودکان

اسکیت اینلاین بچه گانه

بوت یا کفش اسکیت

كفش اسكیت شامل قسمت كفی آن، جوراب داخل كفش‌، ضربه گیرهای پاشنه و كناره‌ها، تسمه‌ها و… می‌باشد. کفش از نظر بدنه و نوع متریال استفاده شده در آن انواع مختلفی دارد. کفش اسکیت هارد به کفش هایی گفته می شود که بدنه آنها از جنس پلاستیک فشرده شده درست شده و تحمل وزن بسیار بالایی دارند. کفش اسکیت سافت به اسکیت هایی گفته می شود که بدنه آنها از پارچه پوشیده شده است که وزن بسیار پایینی دارند و بیشتر برای کودکان مورد استفاده قرار می گیرد.کفش اسکیت کربن به اسکیت هایی گفته می شود که بدنه آنها از جنس کربن است و اسکیت سواران حرفه ای از این نوع کفش ها استفاده می کنند که بسیار مستحکم و سبک است.

بوت اسکیت

boots

ساق یا کاف

كاف وظیفه‌ی محافظت از ساق پا را به عهده دارد و معمولا از جنس كامپوزیت، كربن یا انواع پلاستیك است. معمولا کاف های بلند یا اسکیت هایی که به آنها ساق بلند گفته می شود از پای فرد بیشتر محافظت کرده و برای اسکیت سواران مبتدی استفاده می شود و اسکیت هایی با کاف یا ساق کوتاه در رشته های مختلف به صورت تخصصی همانند رشته اسکیت سرعت استفاده می شود.

ساق

cuff

چفت ها

چفت ها به کمک بندهایی كه در نواحی ساق و مچ پا قرار دارند موجب تنظیم سایز كفش و محکم شدن آن در ساق پا می‌شود. ضربه‌گیرهایی كه در قسمت كفی كفش تعبیه شده‌اند از پاشنه و كف پا در برابر ضربات احتمالی به پای فرد در حین اسكیت سواری محافظت می‌كنند. اما ضربه‌گیرهای كناری در نواحی خارجی قسمت پنجه كفش قرار دارند و علاوه بر حفاظت از پا، بدنه‌ی اسكیت را نیز از آسیب ضربات وارد شده حفظ می‌كنند.

چفت ها

buckle

تیغه یا فریم

به ناحیه‌ای از كفش اسکیت که چرخ‌ها به آن متصل می‌گردند تیغه‌ی اسکیت یا‌ فریم گفته می‌شود. به طور كلی می‌توان گفت فریم باعث استحكام و ثبات چرخ‌های كفش در یک راستا می‌شود. تیغه‌ها با توجه به نوع و كاربرد بوت می‌توانند از جنس فلزات، کربن و یا کامپوزیت باشند. همیشه باید توجه داشت که تیغه باید استحکام لازم را داشته باشد در غیر اینصورت با فشار های حاصل از اسکیت کردن پریدن و … می تواند به راحتی کج شده و فرد را به زمین بیاندازد.

فریم یا تیغه

frame

چرخ ها

هر كفش به طور معمول دارای چهار چرخ است که عمدتا از جنس پلی اورتان بوده و با دو مولفه‌ی سایز و سختی طبقه بندی می‌شود. چرخ ها در گرایش های مختلف اسکیت متقاوت هستند؛ بدین معنی که حتی از چرخ های خاصی برای مسابقات درون سالن یا فضای باز استفاده می شود. همچنین برای استفاده از انواع سطوح باید چرخ مناسب با آن سطح را انتخاب کنید، این کار باعث می شود که شما به راحتی روی سطح مورد نظر اسکیت کنید و میزان مصرف چرخ نیز به حداقل برسد اینجاست که داشتن یک راهنمای خوب برای خرید اسکیت به شما کمک می کند.

چرخ ها

wheels

بلبرینگ

هر چرخ در قسمت میانی خود دارای دو بلبرینگ است که بین آن‌ها بوش قرار گرفته است. بلبرینگ‌ها وظیفه چرخاندن چرخ ها را به عهده دارند. بلبرینگ ها عمدتا با شاخص ابک (abec) رتبه‌بندی می‌شوند که نشان دهنده‌ی سرعت چرخ‌ها است. در واقع كسانی كه در رشته‌ی اسكیت سرعت اینلاین فعالیت دارند به اسكیتی با abec بالاتر نیاز خواهند داشت. البته باید توجه داشت که همیشه سرعت کافی نیست در بعضی از گرایش های اسکیت نیاز به روان بودن چرخ ها بیشتر از سرعت آنهاست به طور مثال؛ در رشته اسکیت فری استایل مهم است که بلبرینگ ها سرعت متوسط و در عین حال یکنواختی را داشته باشند.

بلبرینگ اسکیت

bearings

ترمز

ترمز یكی از قسمت‌های مهم برای اسکیت سواران آماتور است. این قسمت معمولا در انتهای تیغه‌ی اسكیت قرار دارد و در كنترل سرعت به خصوص در مراحل آموزشی به كمك فرد می‌آید. جنس ترمز عمدتا پلی اورتان یا پلاستیك بوده و به میزانی كه بافت نرم‌تری داشته باشد، كارآمدتر بوده و سریع‌تر عمل می‌كند. توجه داشته باشید که روی اغلب اسکیت های بزرگسالان ترمز وجود ندارد که می توان به صورت آزاد آن را خریداری کرد.

دقت داشته باشید تمام اسکیت های پایه استانداردی که دارای ترمز هستند، یک ترمز بر روی پای راست و در قسمت عقب اسکیت قرار دارد و اسکیت هایی که دارای دو ترمز بر روی هر دو اسکیت هستند، استاندارد نمی باشند.

ترمز اسکیت

brake

اندازه و سختی چرخ

چرخ ها یکی از مهم ترین عوامل مؤثر بر اثر بخشی و کارایی اسکیت ها هستند. اندازه چرخ بر حسب میلی متر (mm) در کنار چرخ مشخص شده است، به طور مثال 80/20 که عدد اول نشان دهنده قطر و دومی سختی است. چرخ های بزرگ تر، سریع تر اند و برای سطوح ناهموار مناسب هستند، از سوی دیگر، چرخ های کوچک تر کندتر هستند و برای سطوح با کیفیت تر مناسب هستند و همچنین کنترل آن ها نیز آسان تر است.

اسکیت های ۳ چرخ در مقابل ۴ چرخ

_ اسکیت های اینلاین با ۴ چرخ به وضوح رایج تر هستند؛ زیرا پایدارتر اند و برای اسکیت بازان مبتدی و تفریحی مناسب تر هستند. از طرفی باید از چرخ هایی با سایز کوچک تر استفاده کرد که باعث کم شدن سرعت اسکیت می شود.

_ از طرف دیگر اسکیت های اینلاین با ۳ چرخ، برای سرعت عالی هستند. شما می توانید از حداکثر اندازه چرخ تا ۱۲۵ میلی متر استفاده کنید و بنابراین اسکیت سواری سریعی داشته باشید. با اینحال این آرایش، چندان ثبات بالایی را تضمین نمی کند و به ویژه برای اسکیت بازان پیشرفته مناسب است. چرخ های بزرگتر نیز قیمت اسکیت ها را افزایش می دهد.

پل‌های ارتباطی